12 maart 2018 Markward

3 Redenen om goed te groeien

Waarom doet iedereen altijd zo krampachtig over groeien? Wat is er mis met gewoon prima de kost verdienen met een leuke onderneming? Waarom moet het altijd groter, meer en beter? Puur groeien voor meer succes in de vorm van geld en macht heeft ons immers een epidemie van burn-out en stress opgeleverd. Het heeft afbreuk gedaan aan de kwaliteit van onze relaties, ons gezinsleven en, gek genoeg, ook onze carrières.

Anno nu zijn we een nieuw economisch tijdperk ingeslagen. Een economisch optimistische periode waarin gezonde groei wordt nagestreefd. Financiële, sociale én ecologische groei. Meervoudige waardecreatie zoals Hollander en Gadella – Van Wersch dit noemen (leestip: Duurzaamheid is Passé). Ik noem dit simpel gezegd: goed groeien.

Goed groeien is belangrijk om 3 redenen: de ondernemer, de onderneming en de omgeving.

Je groeit als ondernemer
Een goed groeiende onderneming geeft jou als ondernemer ontwikkelmogelijkheden. Het geeft je de kans om door te ontwikkelen in je vak, om je kennis en ervaring te verrijken en verbreden. Zeker ook in je veranderende rol van ondernemer naar leider. Kortom, het maakt je een wijzer mens en je werk en je leven nog interessanter. Bovendien, een goed groeiende onderneming resulteert in meer cash. Wat je als ondernemer in staat stelt om je welzijn te vergroten.

Je bouwt een sterker bedrijf
Goed groeien is belangrijk voor je onderneming. Met een goed groeiend bedrijf creëer je schaalvoordelen, bijvoorbeeld bij de inkoop waardoor je de marge kan vergroten. Goed groeien stelt je in staat om meer te innoveren, meer waarde toe te voegen en zo meer onderscheidend te zijn ten opzichte van concurrenten. Goed groeien helpt je talent aan je te binden en biedt boeiende groei- en bloeimogelijkheden voor medewerkers.

Je maakt meer impact
Maar misschien wel het allerbelangrijkst, stelt goed groeien jou in staat om een grotere impact in de markt te maken. Sterker nog, een grotere impact in de maatschappij. Je bent niet voor niets gestart met jouw onderneming. Jij wilt het verschil maken. Door te groeien ben je in staat om meer mensen te bereiken, te helpen en te bewegen. Jij gelooft toch in je eigen visie, missie en business? Gun dan ook zoveel mogelijk mensen jouw dienst of product!

Groei moet geen doel op zich zijn. Groei is een middel om meer mensen jouw toegevoegde waarde te bieden. Groei is een middel om jezelf en anderen te verrijken. Groei is een middel om een groter positief effect te realiseren in de maatschappij. Groei is nodig om te bloeien. De wereld een beetje beter maken. Dat zou het doel moeten zijn van iedere ondernemer. Om echt impact te maken is schaal nodig. Dáárom is goed groeien belangrijk.