1 maart 2018 Markward

Welkom in de Purpose Economie!

Als ondernemer zie je jezelf misschien nog niet direct als weldoener, social entrepreneur of koploper in duurzaamheid. Wat je zeker wel bent is een ondernemer die continu op zoek is naar kansen. Iemand die trends en ontwikkelingen in de gaten houdt, en zo inspiratie opdoet voor nieuwe producten en diensten.

De laatste jaren is een beweging ontstaan waarin steeds meer mensen goed willen doen. Wereldverbetering zijn we massaal gaan waarderen. Sterker nog, bijdragen aan een betere wereld wordt de essentie van al ons doen en laten. Het succes van bedrijven wordt steeds nadrukkelijker bepaald door de mate waarin zij betekenisvol zijn voor de maatschappij. Kees Klomp, schrijver van onder andere ‘Betekenisvol Ondernemen’, stelt het scherp voor de ondernemers van vandaag: “De winnaars zijn die bedrijven die maatschappelijk een positief verschil maken; bedrijven die de leefwereld van mensen significant verbeteren. Zij kunnen rekenen op een gestaag groeiend enthousiasme. De verliezers? Dat zijn de bedrijven die zich niks van de wereld aantrekken en deze vernielen voor eigen gewin. Omdat mensen het niet langer pikken dat hun leefwereld wordt misbruikt en vernietigd, verliezen destructieve bedrijven razendsnel sympathie. Met alle gevolgen van dien.”

De ondernemingen die het goed doen door goed te doen zullen de ondernemingen zijn die de komende tientallen jaren floreren. De bedrijven die doorgaan met het traditionele zakendoen en zich alleen op winstmaximalisatie richten, gaan het niet lang meer volhouden.Richard Branson

Een geweldig nieuw tijdperk voor ondernemers
Welcome to the Purpose Economy! Oftewel, de betekeniseconomie. Dit nieuwe economische tijdperk komt niet zomaar uit de lucht vallen. Aaron Hurst, schrijver van The Purpose Economy laat zien dat het de vierde economische evolutie in de geschiedenis van de mensheid is. Na de agrarische economie, industriële economie en kenniseconomie, koersen we af op de betekeniseconomie. De behoefte van mensen – oftewel jouw klanten en medewerkers – hebben zich door de jaren heen ontwikkeld. Vandaag de dag willen mensen goed doen, verschil maken en betekenis vinden. Mensen willen producten en diensten die hun gelukkiger maken en willen werken bij bedrijven die hier aan bijdragen.

Goed doen is goede business
Een paar decennia geleden werd technologie een zakelijke noodzaak voor organisaties. Nu is ondernemen met purpose een zakelijke noodzaak. Vandaag de dag is een business runnen zonder aandacht voor purpose naar klanten en medewerkers, als een business runnen in de jaren ‘90 waarin men technologie negeert en faalt om te automatiseren . Het tipping point van de betekeniseconomie ligt volgens Hurst en zijn onderzoekers al in 2020. Het is dus voor jou als ondernemer, als leider belangrijk om te weten dat purpose de nieuwe aanjager van economische ontwikkeling is. Alles staat in het teken van het realiseren van vooruitgang richting geluk. Mensen willen hierbij geholpen worden. En jij kan hier in bijdragen met jouw organisatie, producten en diensten.